Hvad er en udredning?

En udredning er en grundig undersøgelse af barnet, som indeholder en række interviews, test og undersøgelser. Hvornår et barn skal udredes, kan være svært at sige, men en tommelfingerregel er, når barnet ikke trives gennem længere tid, og dets dagligdag og familielivet er forstyrret i væsentlig grad. Der kan være undgåelsesadfærd, fysiske symptomer og nogle gange er det skolen, som ser udfordringerne mere, end forældrene gør.
Nedenfor er beskrevet et typisk udredningsforløb af et barn eller en ung med fokus på en opmærksomhedsforstyrrelse hos Virum Børne- og Ungdomspsykiatri. Vi tilbyder pakker, som indeholder hele udredningen til og med en tilbagemelding.
Nedenstående beskrivelse ligner meget den, som også udføres ved mistanke om autisme, depression, angst og OCD. Blot vil der udføres nogle andre test og interviews, som har fokus på den specifikke problemstilling.

Udredning af en opmærksomheds-
forstyrrelse

En opmærksomhedsforstyrrelse, eksempel ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), rammer 2-3 procent af danske børn i skolealderen. Det viser sig ved, at barnet eller den unge ofte har vanskeligt ved at fastholde sin opmærksomhed og koncentration i skolen, men også derhjemme ved opgaver og leg eller sammen med kammerater, kan der være udfordringer. Hvordan det enkelte barn udfordres af en opmærksomhedsforstyrrelse, kan variere meget. Nogle børn er i stand til at leve et næsten almindeligt liv, mens andre er mere udfordrede. Uanset sværhedsgraden er der hjælp at hente med den rette behandling.


INDLEDENDE VURDERING: Det første skridt er at finde ud af, om dit barn rent faktisk opfylder de diagnostiske kriterier for en opmærksomhedsforstyrrelse. I Virum Børne- og Ungdomspsykiatri laver vi en grundig udredning som altid starter med en indledende vurdering, hvor vi lærer barnet bedre at kende og bliver klogere på de udfordringer, som fylder aktuelt. Vi vil gerne vide, hvordan barnet klarer at gå i skole, har han/hun venner og hvad med fritidsinteresser?
Herefter spørger vi ind til det, som kaldes kernesymptomer i forhold til en opmærksomhedsforstyrrelse, men også andre psykiatriske symptomer som for eksempel angst, irritabilitet, tristhed og dårligt humørt. På den måde får vi et indtryk af, om der er andre ting end koncentrationen, vi skal fokusere på i en udredning. Ofte giver det også mening at tale kort med barn og forældre hver for sig. Til sidst ved denne første samtale slutter vi af med at komme med et bud på, hvordan en kommende udredning skal se ud, og vi laver oftest en plan med det samme.
I en udredning af en opmærksomhedsforstyrrelse skal vi lave en række interviews både med barn og forældre, samt teste barnet i forhold til opmærksomhed, eksekutive funktioner og intelligens. I skal komme mellem 3 og 6 gange i klinikken over 3-4 uger, og I vil altid møde to behandlere. Dette fordi en speciallæge og specialpsykolog har nogle forskellige kompetencer, men også for at sikre en høj kvalitet ved, at flere fagfolk har øjne på barnet.

FORÆLDRESAMTALE. Nu følger diverse undersøgelser som bland andet indeholder et grundig forældreinterview, hvor vi taler om barnet fra graviditet til det aktuelle. Her er vi særligt interesserede i, om der også har været nogle udfordringer, da barnet var yngre.

TOVA-UNDERSØGELSE. Barnet skal ind til en TOVA-test, som er en computertest som undersøger barnets evne til at opretholde opmærksomhed.

SOMATISK UNDERSØGELSE: Vi laver en fysisk undersøgelse, hvor vi lytter på hjerte og lunger, måler blodtryk samt forskellige praktiske 'øvelser'. Det er ganske fredeligt og ikke noget, som gør ondt, men vi vil gerne sikre os, at der ikke er nogen fysisk forklaring på de udfordringer, som beskrives.

INTERVIEW OM OPMÆRKSOMHEDSVANSKELIGHEDER. I vil også skulle til et interview som konkret har fokus på, hvordan barnet klarer almindelig ting i sin hverdag. Kan han/hun sidde stille i timerne, koncentrere sig om at lave lektier og hvor længe kan han/hun sidde ved spisebordet, når I spiser aftensmad? Desuden om barnet er selvkørende i forhold til at få hverdagen til at fungere, eller om I, som forældre skal hjælpe meget. Bliver barnet nemt irritabelt og opstår der mange konflikter?
Børn kan også være udfordret med det, vi kalder eksekutive funktioner, hvor det er svært at organisere og planlægge samt have problemer med dømmekraft og selvkontrol. Dette vil vi også afklare.

INTELLIGENSTEST. Intelligenstesten er en vigtig del af udredningen og udføres altid af en specialpsykolog. Den giver os et indtryk af barnets evne til at tænke logisk, løse problemer, lære samt arbejdshukommelse og forarbejdningshastighed. Vi får også et indtryk af barnets evne til at fokusere på nogle helt konkret opgaver. Hvis et barn har nogle udfordringer indenfor et område af intelligensen, kan det også forklare uro i skolen. Dette fordi barnet simpelthen har udfordringer med at forstå de opgaver, som han/hun bliver stillet overfor. Testen tager en times tid, men bagefter bruger psykologen et par timer på at opgøre den.

SKEMAER. Både forældre og skole vil blive bedt om at udfylde en række skemaer og lave en skoleudtalelse. Dette er en vigtig del af undersøgelsen, da andre fagpersoners blik på barnet i et andet kendt miljø end hjemmet, er vældig relevant at få belyst. I nogle tilfælde kan der fortsat være en usikkerhed om diagnostikken, og i disse tilfælde kan der være behov for, at vi tager ud og observerer barnet i skolen.

KONFERENCE. Når alle undersøgelser er lavet, holder de involverede behandlere et møde, hvor vi går hele sagen igennem. Vi samler trådene og vurderer, om barnet opfylder kriterierne for en diagnose. Her tæller det kliniske billede af barnet og vores store erfaring med opmærksomhedsforstyrrelser selvfølgelig også.
Efterfølgende laves en grundig erklæring, som beskriver forløbet og diagnosen, samt de anbefalinger og behandlingstiltag, vi finder relevant. Erklæringen er et vigtigt redskab i forhold til den fremtidige støtte af barnet. Den kan viderebringes til kommune og skole, og lukker dørene op for, at familien fremadrettet får den relevante hjælp, som de lovmæssig har krav på, hvis barnet får stillet en diagnose.

TILBAGEMELDING. Til sidst skal I som familie have en tilbagemelding. Ofte deler vi det op i en forældredel, hvor vi grundigt gennemgår forløbet og eventuelle diagnoser. Efterfølgende kommer barnet ind, og der gives en tilbagemelding på et niveau, som henvender sig til ham/hende. Hvis det drejer sig om en ung, kommer hele familien ofte ind sammen.
Vi taler om fremadrettede behandlingstiltag, som både kan være den pædagogiske tilgang i forhold til barnet, men vi vurderer også, om han/hun kunne have gavn af medicinsk behandling. Dette er en behandling, som aldrig må stå alene, og derfor er det vigtigt, at vi sikrer os, at andre tiltag også implementeres både i skole og hjemme.

BEHANDLING. Familie kan blive tilbudt at komme ind til nogle psykoedukative timer, hvor både barn og forældre lærer om, hvad det vil sige at få en opmærksomhedsforstyrrelsesdiagnose. De kan alle få redskaber til, hvordan hverdagen kan glide nemmere, og barnet vil lige så stille få en større selvindsigt, som kan give noget ro og forståelse, for de udfordringer, som han/hun ofte har kæmpet med gennem længere tid.
I nogle tilfælde tilbyder vi også en medicinorienterende samtale, hvor vi grundigt fortæller om ADHD-medicin. Her skal både orienteres om effekt og bivirkninger, samt hvordan et medicinsk behandlingsforløb kan se ud. Såfremt barnet opstartes i medicinsk behandling, skal han/hun fremadrettet følges af en speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri.
Vi anbefaler oftest, at der hurtigst muligt indkaldes til et netværksmøde, hvor relevante parter herunder sagsbehandler i kommune, PPR-psykolog, skoleleder, lærere og forældre mødes for at diskutere den fremadrettede indsat for barnet. Vi deltager gerne i mødet, da det kan være rart for jer forældre at have en faglig støtte.
Behandling er ikke inkluderet i vores pakker, men kan tilkøbes ved siden af. For yderligere spørgsmål, er I meget velkomne til at kontakte klinikken.